رایزنی‌های اتحادیه اروپا در قاهره و تاکید بر راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل

رئیس کمیسیون اروپا در قاهره از نقش کلیدی مصر برای ارائه و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها قدردانی کرد

هم‌زمان با ادامه حمله‌ها و پیشروی‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه، گفت‌وگوها و رایزنی‌های دیپلماتیک نیز برای پایان دادن به جنگ و آینده نوار غزه، بعد از حماس در جریان است. روز شنبه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، با هرگونه آوارگی و جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها مخالفت کرد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲) به‌نقل از رئیس کمیسیون اروپا نوشت با رئیس‌جمهوری مصر به‌طور مشخص درباره  «بحران انسانی کنونی در غزه»  و «افق سیاسی مبتنی بر راه حل دو دولتی» صحبت کرده است.

اتحادیه اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای منطقه راه‌حل پایان دادن به مناقشه تاریخی اسرائیل و فلسطینی‌ها را تشکیل دو کشور مستقل، بر اساس مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ معرفی می‌کنند.

ارتش اسرائیل در جریان جنگ شش‌روزه ژوئن ۱۹۶۷، با چهار کشور مصر، سوریه، اردن و عراق، نوار غزه، کرانه غربی، شرق بیت‌المقدس و بلندی‌های جولان را اشغال کرد.

به‌ گفته مقام‌های دولتی مصر، رئیس کمیسیون اروپا در ادامه سفر خود به مصر قرار است از گذرگاه رفح، در شمال شرقی مصر، نیز بازدید داشته باشد.

گذرگاه رفح تنها راه زمینی به نوار غزه به‌حساب می‌آید که در کنترل ارتش اسرائیل قرار ندارد. این گذرگاه تنها مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه محدود به نوار غزه است.

شبکه خبری عرب‌نیوز به‌نقل از فرماندار منطقه مرزی مصر نوشت رئیس کمیسیون اروپا همچنین قرار است با شماری از مجروحان فلسطینی که در مراکز درمانی در صحرا سینا، شمال شرقی مصر، بستری شده‌اند ملاقات داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورسولا فون در لاین همچنین با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی اکس از نقش کلیدی مصر برای ارائه و تسهیل «کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینی‌های آسیب‌پذیر» قدردانی کرد.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از مقام‌های وزارت بهداشت حماس نوشت از هنگام شروع جنگ، دست‌کم ۱۲ هزار فلسطینی، از جمله پنج هزار کودک، در حمله‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه کشته شدند.

در این میان، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: «مصر کشوری بزرگ با جمعیت زیادی است که برای ما موقعیت راهبردی دارد.»

مقام‌های اسرائیلی نیز شمار کشته‌شدگان حمله‌های مرگبار حماس در روز هفتم اکتبر را حدودا ۱۲۰۰ تن اعلام کرده‌اند. بیشتر قربانیان اسرائیلی در روز هفتم اکتبر غیرنظامی و ساکنان شهرک‌های مرزی بودند.

به‌گفته مقام‌های نظامی اسرائیل، نیروهای حماس دست‌کم ۱۳۸ تن را هم به‌عنوان گروگان در نوار غزه نگاه داشته‌اند.

بیشتر از جهان